فرهنگ و هنر

موزه اتومبیل های مجموعه سعدآباد؛ نگاهی بر ماشین‌های تاریخی

فهرست مطالب

موزه اتومبیل های سلطنتی یکی از موزه‌های جذاب مجموعه فرهنگی کاخ سعدآباد است که در آن تعدادی از تولیدات شرکت‌های خودروسازی معروف جهان نگهداری می‌شوند. برای دوستداران اتومبیل های کلاسیک و خاص، این مجموعه بسیار جذاب است. موزه اتومبیل تنها موزه‌ای است که تمامی اتومبیل های موجود در آن سلطنتی و مربوط به دوره پهلوی‌اند. این موزه در تاریخ 9 دی‌ماه سال 1391 با حضور معاون رییس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بهره‌برداری شد. با من در نابرو همراه باشید تا با موزه اتومبیل از دیدنی های تهران آشنا شوید.

اتومبیل‌ها و بخش‌های موزه اتومبیل سعدآباد

اتومبیل هایی که امروزه در موزه اتومبیل های سلطنتی وجود دارند: سه دستگاه رولزرویس، یک دستگاه خودروی اسپیدباگی، پنج دستگاه بنز، شش دستگاه موتورسیکلت، یک دستگاه اسنومبیل، و یک دستگاه کالسکه. این موزه دو گالری دارد. در بخش اول موزه، گالری رولزرویس و در بخش دوم، گالری بنز، و بین این دو گالری، سالن اختصاصی برای مرسدس بنز اس ال 300 قرار دارد که یکی از خودروهای کمیاب کلاسیک جهان به شمار می‌رود. از دیگر خودروهای زیبای موزه اتومبیل می‌توان به مرسدس بنز 600 با بدنه و شیشه‌های ضد گلوله اشاره کرد.

موزه اتومبیل های مجموعه سعدآباد

رولز رویس فانتوم 6

این ماشین در موزه اتومبیل های سلطنتی متعلق به اشرف بوده و ساخت کشور انگلستان است. سال تولیدش 1973 تا 1990 است. گیربکس چهاردنده اتوماتیک دارد. تعداد تولیدش 374 دستگاه است.


ساعت بازدید: در نیمه اول سال، همه‌روزه از ساعت 9 تا 18:45 (فروش بلیت تا ساعت 17) و در نیمه دوم سال، همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 (فروش بلیت تا ساعت 16).

این خودرو در دسته لیموزین‌ها قرار می‌گیرد و یکی از خودروهای لوکس زمان خود بوده است. این مدل در تعداد محدود تا دهه 90 میلادی تولیده شده است. خودرو به‌علت استفاده تشریفاتی از آن داخل مجموعه، آیینه ندارد. این اتومبیل کاملا دست‌ساز و روی چوب طراحی و روی فلز پیاده شده است. دو تن و ‌نیم وزن دارد. هشت سیلندر است و شش متر و ‌نیم طول و یک‌ متر و چهل‌وهفت‌ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

موزه اتومبیل های مجموعه سعدآباد

رولزرویس کورنیش کوپه

این اتومبیل متعلق به شاپور غلامرضا، برادر ناتنی شاه بوده است. 50درصد آن در کارخانه و 50درصد آن به‌صورت دستی ساخته شده است. هشت‌سیلندری است. این اتومبیل در انگستان ساخته شده و سال تولید 1971 تا 1987 است. گیربکس سه دنده اتوماتیک دارد و تعداد تولیدش 1090 دستگاه (کوپه) است. این خودرو یکی از کوپه‌های لوکس زمان خود بوده است. این مدل در دو نوع کوپه و کابریولت (سقف متحرک) ارایه شده است.

رولزرویس سیلور شدو

این اتومبیل متعلق به شاه بوده است و مانند کورنیش کوپه هشت‌سیلندری است و 50درصد در کارخانه و 50درصد به‌صورت دستی ساخته شده است. ساخت کشور انگلستان است سال‌های تولیدش 1965 تا 1980 و تعداد تولیدش 30057 دستگاه است. این خودرو اولین خودروی رولزرویس با شاسی یک‌تکه و یکی از خودروهای لوکس چهاردر زمان خود بوده است. این خودرو سالیان سال با‌توجه‌به ارزش شاسی، مدرن‌بودن و به‌روزبودن آن در خط تولید باقی مانده است.

موزه اتومبیل های مجموعه سعدآباد

مرسدس بنز 300 اس ال رودستر

ساخت کشور آلمان در سال‌های 1975 تا 1963 است. گیربکس چهاردنده دستی دارد و تعداد تولیدش 1858 (نسخه رودستر) است. مرسدس بنز 300 اس ال با کد اتاق 198، اولین خودروی غیرمسابقه‌ای با موتور انژکتوری تولید شده در جهان است که وارد ایران شد.

خودروی فوق چهارصدوچهل‌وچهارمین نسخه تولیدی از این اتاق است. این خودرو جزو خودروهای گاراژ سلطنتی بوده است. 270 کیلومتردرساعت سرعت و شش سیلندر دارد. بدنه فوق‌العاده سنگین بوده و به‌سفارش ثریا ساخته شده است. زمانی که وارد ایران شد، ثریا طلاق گرفته بود و فرح از این ماشین استفاده می‌کرد.

کالسکه

حدود 100 سال پیش در کشور اتریش ساخته شده و اهدایی سفارت انگلیس به رضاشاه بوده است.

موزه اتومبیل های مجموعه سعدآباد

میرزمنکس

از دیگر خودروهای موجود در موزه اتومبیل های سلطنتی، میرزمنکس نام دارد که ساخت کشور آمریکا در سال‌های 1964 تا 1971 است. گیربکس چهاردنده دستی دارد و تعداد تولیدش حدود 6000 دستگاه است. این خودرو در کلاس باگی قرار می‌گیرد.

مدل فوق بر اساس شاسی فولکس واگن تولید شده است و جنس بدنه آن از فایبرگلاس است. پیشرانه آن ساخت فولکس واگن است که توسط کارخانه «سائوئر» آلمان اصلاح و تقویت شده است.

مرسدس بنز 600

ساخت کشور آلمان در سال‌های 1963 تا 1981 است. هشت‌سیلندری است و گیربکس چهاردنده اتوماتیک دارد و تعداد تولیدش 2190 دستگاه است. این خودرو از سری اتاق کوتاه است و طبق اسناد استعلام‌شده از کارخانه مادر، شرکت مریخ، نماینده وقت مرسدس بنز در ایران، آن را سفارش داده بود.

موتور بی ام دبلیو آر 90-6

این موتور در موزه اتومبیل های سلطنتی متعلق به شاه بوده است و دو سیلندر دارد. زنجیرچرخ ندارد و میل کاردون ماشین دارد. همچنین کنار ماشین تشریفات استفاده می‌شده است. این موتورسیکلت مدل 1975 است و گارد شاهنشاهی از آن استفاده می‌کرده‌اند. این موتور با سرعتی حدود 184 کیلومتردرساعت، پرقدرت‌ترین موتور خارج‌شده از کمپانی بی ام دبلیو در زمان خود بوده است. ساخت کشور آلمان و سال تولیدش 1974 تا 1976 است.

موزه اتومبیل های مجموعه سعدآباد

هوندای ای تی سی 90

ساخت کشور ژاپن در سال‌های 1969 تا 1987 است. این موتورسیکلت سه‌چرخ برای مقاصد تفریحی و خارج از جاده استفاده می‌شد.‌ در اواخر دهه 60 میلادی شرکت هوندا آن را تولید کرد. سیستم گیربکس این موتور دو حالت دنده سبک و سنگین برای حرکت در شرایط متفاوت دارد.

موتور کوچم ام وی آگوستا

ساخت کشور ایتالیا در سال 1973 است که متعلق به ولیعهد بود. برای لب ساحل و داخل مجموعه کاربرد داشت. این موتور در ابتدا برای هدیه به فرزند «فیل رید»، قهرمان کلاس 500 سی‌سی ام وی آگوستا در نظر گرفته شده بود. پس از بازخوردهای مثبت بسیار، تعداد محدودی با سه مدل چرخ هشت، 10 و 12اینچی برای عموم ساخته شد. نمونه موجود در موزه با چرخ 10اینچی است.

ماشین‌های انتهایی سالن موزه اتومبیل های سلطنتی برای ماشین‌های تشریفات‌اند و شاه برای مهمان‌های خارجی از آن‌ها استفاده می‌کرد. به‌سفارش ساواک یکی از آن‌ها ضدگلوله ساخته شده است.

بهای بلیت و ساعات بازدید

بهای بلیت: 2000 تومان.

ساعت بازدید: در نیمه اول سال، همه‌روزه از ساعت 9 تا 18:45 (فروش بلیت تا ساعت 17) و در نیمه دوم سال، همه‌روزه از ساعت 9 تا 17 (فروش بلیت تا ساعت 16).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن