کویر شهداد؛ سرزمین رازآلود دشت لوت

اگر اهل کویرگردی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما سری به کویر شهداد و جاذبه‌های یکتا و شگفت‌انگیز آن بزنید. جایی پر از کلوت‌های زیبا، نبکاهای حیرت‌انگیز و همینطور منطقه‌ای به نام گندم بریان که داغ‌ترین نقطه جهان است و در دل دشت لوت واقع شده است.

اما پیش از پرداختن به کویر شهداد بهتر است نگاهی به دشت لوت و وجوه تمایز آن با سایر نقاط کویری داشته باشیم:

دشت لوت

کویر شهداد

همانطور که می‌دانید، دشت لوت شامل ناحیه پهناور و نسبتا کشف نشده‌ای در بخش شرقی ایران مرکزی است و سه پدیده جهانی منحصر به فرد دارد:

۱-گورد: مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای جهان به طول ۲۰۰۰ متر و ارتفاع ۵۰۰ متر

۲-کلوت: مساحتی به طول ۱۵۰ کیلومتر، پهنای ۷۰ کیلومتر و ارتفاع ۸۰ متر حاصل فرسایش آبی و بادی

۳-گندم بریان: داغ‌ترین نقطه جهان طبق ثبت ماهواره‌ای.

موقعیت مکانی کویر شهداد

کویر شهداد

کویر زیبای شهداد در استان کرمان و قسمت غربی دشت لوت قرار گرفته است که با آغوش باز پذیرای ماجراجویان است. برای رسیدن به کویر شهداد باید ابتدا از روستای سیرچ عبور کنید.

برخلاف تصور، مسیر غالبا کوهستانی است. برای عبور از این جاده پیچ‌واپیچ کوهستانی باید حتما از رانندگی خود اطمینان داشته باشید، چون هیچ چراغی برای روشن کردن مسیر وجود ندارد و جاده باریک و دوطرفه است. بعد از این قسمت کوهستانی از شهر شهداد عبور خواهید کرد و سپس وارد قسمت‌های کویری خواهید شد.

اقامت در کویر شهداد

کویر شهداد

در فاصله نزدیکی از شهر شهداد، چندین اقامتگاه وجود دارد که یکی از آنها، کمپ کویری شهداد است که محل اقامت ما در این کویر زیبا بود. برای رسیدن به این مکان کافی است از یک محلی کمک بگیرید یا این عبارت را در Google Maps جستجو کنید تا به راحتی آن را روی نقشه پیدا کنید. البته حدودا از یکی دو کیلومتر قبل از رسیدن به مقصد، اینترنت بسیار ضعیف و بعد هم قطع می‌شود پس بهتر است تا قبل از آن، مسیر را بررسی کرده باشید.

برای ورود به محوطه کمپ باید به ازای هر نفر، ورودی پرداخت کنید. در داخل محوطه، یکسری آلاچیق‌های بسیار زیبا بنا شده که می‌توانید برای اقامت از آن‌ها استفاده کنید. اما ما برای اینکه از نور و صدا دور باشیم، کمی از آلاچیق‌ها فاصله گرفتیم و در محل مناسبی چادر زدیم.

این کمپ سرویس بهداشتی هم دارد اما آب آن آشامیدنی نیست. هنگامی که آب در دست جمع می‌شود به رنگ سفید درمی‌آید، بنابراین آب آشامیدن به همراه خود داشته باشید.

تجربه کویرگردی در شهداد

کویر شهداد

هنگامی که ما به کویر شهداد رسیدیم، شب بود اما زیبایی محیط را کاملا حس می‌کردیم. تپه‌های ماسه‌ای کوچک و بزرگی در اطراف خود می‌دیدیم که بالا رفتن از آنها تجربه بسیار جالبی بود. خیلی دوست داشتیم که به نظاره ستاره‌ها در دل کویر بنشینیم اما هوا ابری بود و کمتر از ۵ ستاره در کل آسمان دیده می‌شد. به علاوه، ماه کامل بود. حتی در صورت صاف بودن آسمان، باز هم موفق به رصد ستاره‌ها و کهکشان راه شیری نمی‌شدیم.

صبح کویر هم لذت خاص خودش را داشت. چشم‌هایمان را باز کرده بودیم و هرآنچه را که شب قبل تصور کرده بودیم، حالا به وضوح می‌دیدیم. پس از مدتی گشت و گذار و بعد هم خوردن صبحانه به راه افتادیم تا کلوت‌های شگفت‌انگیز شهداد را ببینیم و اولین چیزی که باعث شد انگشت به دهان بمانیم، وسعت دشت لوت بود. یک مسیر بی‌انتها، تا چشم کار می‌کرد، کویر بود و کویر.

در طول راه نبکاهای زیادی دیدیم که در واقع یکسری گلدان‌های طبیعی هستند که در واقع به این ترتیب ایجاد می‌شوند که ماسه در پای گیاهان کویری باقی می‌ماند و با وزش باد و آب حرکت نمی‌کند، بنابراین تپه‌های کوچکی به وجود می‌آید که گیاهان کویری سر از آنها بیرون آورده‌اند. همچنین در اطراف جاده، نخل‌های بسیار زیبایی هم دیده می‌شدند که ما را به یاد خرماهای خوش طعم این منطقه می‌انداخت.

پس از کمی رانندگی و لذت بردن از دو زاغ سیاه و بزرگ رنگی که چند دقیقه در کنار ما پرواز می‌کردند و در هوا می‌رقصیدند، به منطقه کلوت‌ها رسیدیم که چشم‌انداز نفس‌گیری داشت. اگر خواستید از جاده خارج شوید به شما توصیه می‌کنم که حتما مراقب باشید که چرخ‌های خودرویتان در ماسه فرو نرود که بیرون کشیدن آن، کار سخت و طاقت‌فرسایی است. زمین شاید سفت به نظر برسد اما اگر زیاد از جاده اصلی دور شوید، ممکن است با این مشکل روبرو شوید.

برای اینکه تصویر بهتری از منطقه داشته باشیم از یکی از بلندی‌ها بالا رفتیم و حدود یک ساعت به تماشای منظره جلوی رویمان پرداختیم و با خودمان فکر می‌کردیم که چقدر حیف که سفرمان کوتاه هست و نمی‌توانیم یک روز کامل را به تماشای آن بنشینیم. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید در داخل کمپ کویری شهداد هم برای گشت و گذار بیشتر با ماشین‌های مناسب، هماهنگ کنید. به علاوه، نگران پیدا کردن کلوت‌ها نباشید چون در طول مسیر تابلوهای کلوت را خواهید دید.

متاسفانه به دلیل دور بودن منطقه گندم بریان، نتوانستیم در این سفر از این منطقه که گفته می‌شود داغ‌ترین منطقه کره زمین است، دیدن کنیم، اما اگر شما وقت کافی داشتید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید!

امکانات رفاهی در کویر شهداد

کویر شهداد

همانطور که اشاره شد، کمی بعد از شهر شهداد، چندین اقامتگاه کویری خواهید دید که می‌توانید شب را در آنجا سپری کنید. برای خرید وسایل مورد نیاز هم می‌توانید از سوپرمارکت‌های داخل شهر استفاده کنید اما در داخل خود کویر، تا فاصله‌های بسیار زیادی، جایی برای خرید مواد خوراکی و غیره نخواهید یافت.

در داخل شهر شهداد، پمپ بنزین و چند رستوران هم وجود دارد.

نکات ایمنی در کویر

برای اینکه سفر مطمئن و لذت‌بخشی در کویر داشته باشید باید به یکسری نکات ایمنی توجه کنید:

سعی کنید به تنهایی وارد کویر نشوید و در صورت امکان از راهنمای محلی کمک بگیرید.

اگر در جایی چادر می‌زنید، بسته به فصل سفر، حتما مراقب جانورانی که در کویر زندگی‌ می‌کنند باشید و حتما پس از هر ورود و خروج، زیپ چادر خود را کامل ببندید.

اگر برای بکرگردی در کویر می‌روید، حتما آب و مواد خوراکی به اندازه کافی به همراه داشته باشید.

حتما از امنیت منطقه‌ای که می‌خواهید وارد آن شوید و یا در آن کمپ بزنید، اطمینان حاصل کنید.