ماجراجویی

مسیر دوچرخه‌ سواری کیش؛ جایی برای یک ماجراجویی آرام

دوچرخه‌ سواری در مسیر دوچرخه سواری کیش، قطعا یکی از تجربه‌های دلنشین در زندگی من بوده است. در این مسیر 51 کیلومتری که جاده‌ای مخصوص به خود دارد، شگفتی‌های بسیاری از طبیعت خواهید دید.

ماجرای دوچرخه‌سواری ما در مسیر دوچرخه سواری کیش

اگر عادت به طبیعت‌گردی داشته باشید، سفر با خانواده برایتان خیلی مشکل خواهد بود چرا که دائما می‌خواهید فعالیت‌های هیجان‌انگیزی داشته باشید یا بخش تازه‌ای از طبیعت منطقه را کشف کنید. اما هنگامی که خانواده می‌خواهند کنار ساحل ریلکس کنند و یا داخل پاساژها قدم بزنند، حوصله‌تان سر می‌رود و دنبال راه فرار هستید. اگرچه سفر با خانواده در کنار همه این‌ها دلنشین است ولیکن روحیه سرکش یک طبیعت‌گرد، سفرهای آرام را تاب نمی‌آورد.

چند بار در مورد دوچرخه‌سواری دورتادور جزیره صحبت کردیم و همه علاقه نشان دادند که حداقل ساعتی را به این کار اختصاص دهند، اما من مصمم شده بودم که در این سفر هم خاطره ویژه‌ای برای خود ثبت کنم و از این رو به همه اعلام کردم که روز آخر سفر، صبح زود عازم مسیر دوچرخه سواری کیش خواهم شد و از قضا مادرم با من همراه شد.

دوچرخه سواری دور جزیره کیش

در یکی از شب‌های قبل از دوچرخه‌سواری با یکی از دوستانم که به طور تصادفی همدیگر را در جزیره کیش دیده بودیم و همسرش، حدود 3 ساعت دوچرخه‌سواری کردیم اما از یک جایی به بعد شدت باد خیلی زیاد بود و چون تجهیزاتی به همراه نداشتیم و نمی‌دانستیم که کل مسیر چراغ دارد یا نه، از ادامه مسیر منصرف شدیم و برگشتیم. به همین خاطر هم بود که چون می‌خواستم تنها بروم، صبح را انتخاب کردم که هوا روشن باشد و مشکلی به وجود نیاید.

روز موعود رسید و ما ساعت 7:07 صبح از سمت اسکله بزرگ تفریحی با یک کوله‌پشتی کوچک و دو بطری آب به راه افتادیم. مسیر دوچرخه سواری کیش فوق‌العاده زیبا بود و از سواحل جذابی عبور کردیم. در واقع ما از شمال شرقی جزیره به سمت جنوب حرکت خود را آغاز کردیم.

دیدنی‌های مسیر دوچرخه‌ سواری کیش

مسیر دوچرخه سواری کیش طوری است که ما تقریبا از تمامی سواحل کیش گذر کردیم برای مثال پارک ساحلی مرجان، پارک ساحلی کشتی یونانی، ساحل کلبه هور و غیره. در کنار بعضی توقف کردیم و برخی را هم برای جلوگیری از اتلاف وقت، پشت سر گذاشتیم. بعضی از سواحل بسیار بکر و دیدنی بود و گیاهان جالبی هم دورتادورشان را پر کرده بود و از اینکه می‌توانستیم تمام این زیبایی‌ها را به چشم ببینیم، بسیار خرسند بودیم.

یکی از جاهایی که در طول مسیر دوچرخه سواری کیش دیدیم مرکز حفاظت و مونیتورینگ لاک‌پشت‌های دریایی کیش بود که در سال 1386 تاسیس شده و محل تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی با نام علمی Eretmochelys imbricate است که از اسفنج‌ها تغذیه می‌کند و در معرض خطر انقراض قرار دارد. این لاک‌پشت‌ از اواخر اسفند تا مرداد در این ساحل تخم‌ریزی می‌کند اما متاسفانه فرصت نکردیم از نگهبان آن بپرسیم که آیا در آن لحظه چیزی برای دیدن وجود دارد یا نه چون ما هم تقریبا اواسط اسفند بود که به جزیره کیش سفر کردیم و ممکن بود موفق به دیدن لاک‌پشت‌ها شویم.

پس از آن هم به ساحلی رسیدیم که کف آن پوشیده از صدف‌هایی بود که به پشت افتاده بودند و زیر نور خورشید تلالو زیبایی داشتند. خیلی جالب توجه بود چون تا به آن روز چنین صحنه شگفت‌انگیزی ندیده بودم. همچنین چون دریا به دلیل وزش باد کمی خروشان بود، امواج با قسمت‌های صخره‌ای ساحل برخورد می‌کردند و چندین متر بالا می‌رفتند و راه را بیش از پیش جذاب می‎‌کردند. شدت امواج آنقدر زیاد بود که اگر بیش از یک دقیقه روی این صخره‌ها می‌ایستادیم، کامل خیس می‌شدیم.

دوچرخه سواری در مسیر دوچرخه سواری کیش

من تصور می‎‌کردم که در طول مسیر دوچرخه سواری کیش، پارک‌های ساحلی بیشتری ببینیم و بتوانیم از فروشگاه‌هایشان خرید کنیم اما تقریبا جاده خالی از هر گونه غرفه‌ای بود که به داد دوچرخه‌سواران برسد، بنابراین قبل از اینکه از محیط پارک‌های ساحلی خارج شوید، حتما به میزان کافی خوراکی و آب به همراه داشته باشید. ما پس از مدت زیادی رکاب‌ زدن، در پارک ساحلی کشتی یونانی توقف کردیم، اندکی به تماشای کشتی یونانی سوخته نشستیم، بعد هم یک ساندویچ فلافل خوردیم و چای نوشیدیم تا برای ادامه مسیر به قدر کافی انرژی داشته باشیم و سپس به حرکت خود ادامه دادیم.

یکی از جاهایی که خیلی دوست داشتم هم کلبه هور بود که در غربی‌ترین بخش جزیره کیش قرار گرفته و بسیاری از افراد برای ماهیگیری و غواصی به این قسمت از جزیره می‌روند. اما چیزی که بیشتر از همه برای من جلب توجه می‌کرد، مجسمه بزرگ فرشته‌ای بود که فانوس به دست رو به دریا ایستاده و گویی انتظار آمدن کسی را می‌کشد.

ساحل صدفی در مسیر دوچرخه سواری کیشبه علاوه، در مسیر دوچرخه‌ سواری کیش متوجه شدم که خرچنگی وسط جاده قرار گرفته است و وقتی پیاده شدم و بررسی کردم، دیدم که متاسفانه مرده و خشک شده است. اما اینکه درست روی خط وسط جاده قرار گرفته بود، بسیار جالب توجه بود. پرندگان زیبای بسیاری را هم در طول راه دیدیم که آنقدر سریع پرواز می‌کردند و با دیدن ما دور می‌شدند که فرصتی برای عکس گرفتن نداشتیم. یک بار هم از فاصله بسیار دوری، دیدم که پرنده‌ای روی یک تکه صخره کوچک وسط آب نشسته است و وقتی به دریا نزدیک شدیم توانستم از این موجود دوست‌داشتنی عکس بگیرم.

همچنین از نزدیکی شهر باستانی حریره که 800 سال قدمت دارد، لنگر بزرگ پدیده کیش که ثبت گینس شده و همینطور خانه مردم‌شناسی بومیان کیش در محله عرب‌ها که قدیمی‌ترین خانه جزیره است هم گذشتیم. ولیکن به دلیل طولانی شدن این سفر ماجراجویانه و اینکه باید شب به تهران بازمی‌گشتیم، فرصت نکردیم که از تک تک این دیدنی‌ها بازدید کنیم.

چالش‌های مسیر دوچرخه‌ سواری کیش

اولین و جدی‌ترین چالشی که در مسیر دوچرخ سواری کیش با آن روبرو شدیم، وزش باد بود که در سایت‌های هواشناسی هم پیش‌بینی شده بود. در ابتدای مسیر که بیشتر در بین ساختمان‌ها و درختان بودیم، دچار مشکل خاصی نشدیم اما پس از تقریبا 45 دقیقه که دیگر هیچ درخت و ساختمانی در کنارمان نبود، سختی و شدت بادی که از روبرو می‌وزید و مانع حرکتمان می‌شد را حس کردیم. وضعیت به گونه‌ای بود که حتی در سرپایینی‌ها هم مجبور بودیم رکاب بزنیم و این کار خیلی انرژی ما را می‌گرفت.

حتی چند بار به این موضوع فکر کردم که آیا می‌توانیم به انتهای مسیر برسیم یا نه ولی هیچ راهی نداشت که پا پس بکشیم و باید به هدفی که داشتیم می‌رسیدیم. البته پیش‌بینی می‌کردم که وقتی نیمی از جزیره را دور بزنیم، احتمالا باد پشت سر ما خواهد افتاد و دیگر این عذاب به پایان خواهد رسید و همین‌طور هم شد. حدودا پس از 4 ساعت رکاب زدن، به جایی رسیدیم که حداقل می‌توانستیم از قوت باد در سرازیری‌ها کمک بگیریم و به پاهای خود کمی استراحت بدهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتما از قبل وضعیت هوا را چک کنید و ترجیحا در یک روز که بادی نیست، ماجراجویی کنید!

به علاوه، زین دوچرخه هم بسیار وضعیت ناراحت‌کننده‌ای دارد و شرایط را سخت‌تر می‌کند، به خصوص وقتی قرار باشد در باد شدید و برای مدتی طولانی‌تر سوار دوچرخه باشی!

ساحل زیبای کیش در مسیر دوچرخه سواری کیش

اما یکی دیگر از چالش‌های ما این بود که در قسمتی از مسیر، جاده دوچرخه سواری تمام شد و متاسفانه هیچ تابلویی نبود که ما را راهنمائی کند و مجبور بودیم توقف کنیم و از کیش‌وندانی که در راه می‌دیدیم، بپرسیم که ادامه مسیر از کدام طرف است. در واقع این جاده در نزدیکی محله‌ عرب‌ها به پایان می‌رسد و شما باید از داخل خیابان به مسیر خود ادامه بدهید تا به بازار ماهی‌فروش‌ها برسید که کمی پس از آن مجددا وارد مسیر دوچرخه‌سواری می‎‌شوید که از داخل یک پارک عبور می‌کند.

دومین باری که جاده دوچرخه را گم کردیم زمانی بود که دیگر فاصله چندانی با اسکله بزرگ تفریحی نداشتیم و می‌توانستیم در عرض 20 دقیقه به نقطه حرکت خود برسیم، اما جاده تمام شد و بدتر از همه این بود که باز هم تابلویی برای راهنمایی دوچرخه‌سواران نبود و پرسان‌پرسان خود را به خیابان‌های اصلی رساندیم و دوباره مسیر سبز را دنبال کردیم. درست است که وزش باد خیلی ما را خسته کرده بود اما اینکه در پایان سفر و با آن همه خستگی باید دائما می‌ایستادیم تا از چراغ‌ قرمز، میدان و چهارراه‌های مختلف رد شویم، عذاب‌آورتر از هر چیزی بود و باعث شد که مدت زمان زیادی را صرف گذشتن از یک مسیر کوتاه کنیم.

گرچه که باز هم در یک نقطه، جاده بدون هیچ تابلوی راهنمایی تمام شد و باز هم با جستجوی زیاد خود را به کنار ساحل رساندیم و سفر را به پایان بردیم. متاسفانه به دلیل پیچیدگی آخرین دفعاتی که جاده تمام شد، نمی‌توانم راهنمایی درستی به شما بکنم و اگر قصد داشتید این مسیر را بپیمایید، مجبور خواهید بود که از مردم محلی کمک بگیرید.

اما با تمامی این چالش‌ها، زمانی که ساعت 14:30 به نقطه پایان که همان نقطه شروع بود، رسیدیم، حس بی‌نظیری داشتیم و از اینکه در چنین شرایط طاقت‌فرسایی 51 کیلومتر رکاب زده بودیم بر خود می‌بالیدیم و خوشحال بودیم که هفت ساعت و نیم در این مسیر ماندیم و جا نزدیم. و مهم‌تر از همه اینکه به مادرم که پابه‌پای من و شاید حتی بهتر از من رکاب می‌زد و به من انرژی مضاعف می‌داد افتخار می‌کردم!

نکات مهم در دوچرخه‌سواری دور جزیره کیش

نکات مهم برای دوچرخه سواری در کیش

حتما به میزان کافی آب و تنقلات به همراه داشته باشید. وضعیت هوا را قبل از حرکت چک کنید و برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی به صورت و دست‌های خود و همچنین پشت گردن، کرم ضدآفتاب بزنید و علاوه‌ بر این‌ها، کلاه و عینک آفتابی هم به همراه داشته باشید. روحیه ماجراجویی هم فراموش نشود!

عکس‌ها: فرانک پرکمی

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.